• Imagine Otherwise

    Imagining Otherwise umfasst aktuelle und vergangene Projekte an der Hochschule für Gestaltung und Kunst FHNW, die nach sozial transformativer Lehr- und Design-Praxis und gerechteren Zukünften streben.

    Das Projekt begann im Oktober 2018, vor dem Hintergrund umfassende feministischer Bewegungen, wie zum Beispiel der NiUnaMenos, dem Women's March, und dem Frauenstreik/feministischer Streik; gleichzeitig stieg seitens unserer Studierenden die Nachfrage für eine Designlehre, die sich patriarchal-kolonialen Narrativen entgegensetzt.

    Inspiriert von der Forschung und dem Aktivismus der palästinensischen Designpädagogin und Forscherin Danah Abdulla, haben wir uns zusammengeschlossen, um uns Design Otherwise (anders) vorzustellen - eine Praxis, die kritisch, verortet, reflexiv und sozial transformativ ist.

    An das Transformationspotentiall von Design glaubend und die Worte des Kolumbianischen Anthropologen Arturo Escobar wiedergebend, begannen wir uns zu fragen: “Wie kann Design von einem expliziteren Sinn für Politik durchdrungen werden?” Wie können wir an einer Rezentrierung der Design Ausbildung teilnehmen, indem wir sie spezifisch mit Strukturen von Ungleichheit, Sexismus, Rassismus und Kolonialismus in Beziehung setzen? Und wie können wir hegemoniale Epistemologien, Ontologien und Systeme aus einer eurozentristischen Institution heraus durchbrechen und nach gerechteren, pluralistischeren Zukünften streben?

    Auf dieser Webseite könnt Ihr verschiedene Projekte erforschen, die seit 2018 umgesetzt wurden. Diese zielen weder darauf ab, die oben genannten Fragen zu beantworten, noch universell anwendbare Lösungen bereitzustellen. Stattdessen laden sie euch ein, euren Verstand für Alternativen zu öffnen und Räume für potentiellen Wandel aufzumachen – wie die feministischen Aktivistin und Autorin bell hooks sagt: einen “ Raum, wo es unbegrenzten Zugang zum Genuss und zur Macht des Wissens gibt, wo Transformation möglich ist (aus dem Englischen: “a space where there is unlimited access to the pleasure and power of knowing, where transformation is possible.”)

    UnserTeam
    Mayar El-Bakry: Co-Leiterin
    Maya Ober: Co-Leiterin
    Laura Pregger: Co-Leiterin

    Imagining Otherwise wurde mitkonzipiert von Maya Ober and Laura Pregger. In 2019 ist Mayar El-Bakry dem Team beigetreten, um Educating Otherwise, ein fortlaufendes Lehrprogramm, zu co-kuratieren







    Imagining Otherwise


    discussing fluidity and non-binaries, narratives and borders, bodies and spaces

    Programme
    02.04.2025
    How to infect and smuggle feminism in design: an experience from Buenos Aires
    02.04.2025
    Gerochene Heimat. Von olfaktorischen Zugehörigkeitserfahrungen in der zeitgenössischen bildenden Kunst
    01.01.1970
    Can We Illustrate non-Western Heroes and Heroines? Can Art Exist Beyond Liberal Democracy's History, Discourse and Future?
    10.07.2019
    Accessibility of Design Education – Borders and Narratives
    23.09.2019
    Power (im)balances in the arts
    14.10.2019
    How to infect and smuggle feminism in design: an experience from Buenos Aires
    28.10.2019
    Sounds like a choice
    11.11.2019
    In/visible Labors: Fluid and Ambiguous Bodies, Spaces, Practices
    14.11.2019
    Disciplinary Disobedience: A Border Thinking Approach to Design
    18.11.2019
    Intersektionale Sichtweisen auf Design
    25.11.2019
    Good for a Girl
    02.12.2019
    Gendered public spaces and female-bodied users
    09.12.2019
    Welche Sprache spricht mein Körper


    Description

    Imagining otherwise is a program that grows as an organic continuation of “Beyond Change” Symposium and “Building Platforms” at the FHNW Academy of Art and Design in Basel. Following the symposium, students expressed the need to expand the discourse about intersectionality within design, both practice, and theory, focussing on voices, practices and learning modes that have not been present enough or at all within the curricula, trying to explore how we could depatriachise, decolonise and deprecarise the design education.
    Following the paper of Arturo Escobar "Worlds and knowledges otherwise" and the PhD dissertation of Danah Abdulla "Design otherwise: Towards a locally- centric design education curricula in Jordan” as well as the contents produced during “Building Platforms", Imagining otherwise is a collaborative attempt to create an intersectional, fluid design laboratory at the HGK, fostering student-centered pedagogy, throughout diverse learning and teaching formats.
    Imagining otherwise is also a site-specific program, as space defines our freedom. Therefore, we will be making space on a conceptual level – for marginalized, silenced contents and practices – as well as on the physical level starting with the foyer of the Hochhaus, to continue what was initiated during “Building Platforms”, trying to create a space in which ideas can be discussed, exchanged, displayed, curated, conceptualized, designed and to which everyone studying, working, visiting the campus can have access to, either within formal course or through informal gatherings and initiatives. This space could accommodate reading groups, dinners, performances, video screenings, coffee breaks, classes, etc. It would be created during the first phase of Imagining otherwise, to mark and to enable the creation of otherwise.
    Imagining otherwise expresses hope, hope for design education
    "drawn from the process and praxis curriculum models—a design education and design otherwise.” (Abdulla, 2018)
    The program will include different thematic blocks exploring diverse methods, formats, and ways of co-creating knowledge and designerly ways of thinking:
    – Space, object, body
    – Narrative
    – Fluidity and non-binaries
    – Borders

    Imagining otherwise is a collaboration of students, junior researchers and mid-level academic staff at the HGK, making space for conceptualizing their vision of design education.

    Imagining Otherwise: Body, Object, Space

    • Concept, Design: Maya Ober, Laura Pregger
    • Supported by: Prof. Dr. Claudia Mareis, Prof. Dr. Jörg Wiesel
    • Influenced by the research of Dr. Danah Abdulla, Beyond Change Symposium and Building Platforms


    Lectures

    Lectures:

    Imagining Otherwise: Can we illustrate non-Western Heroines and Heroes? by Muhammad Jabali

    Imagining Otherwise: Accessibility of Design Education – Borders and Narratives by Mayar El-Bakry

    Imagining Otherwise: How to infect and smuggle feminism in design: an experience from Buenos Aires by Griselda Flesler

    Programme
    02.04.2025
    How to infect and smuggle feminism in design: an experience from Buenos Aires

    02.04.2025
    Gerochene Heimat. Von olfaktorischen Zugehörigkeitserfahrungen in der zeitgenössischen bildenden Kunst

    01.01.1970
    Can We Illustrate non-Western Heroes and Heroines? Can Art Exist Beyond Liberal Democracy's History, Discourse and Future?

    10.07.2019
    Accessibility of Design Education – Borders and Narratives

    23.09.2019
    Power (im)balances in the arts

    14.10.2019
    How to infect and smuggle feminism in design: an experience from Buenos Aires

    28.10.2019
    Sounds like a choice

    11.11.2019
    In/visible Labors: Fluid and Ambiguous Bodies, Spaces, Practices

    14.11.2019
    Disciplinary Disobedience: A Border Thinking Approach to Design

    18.11.2019
    Intersektionale Sichtweisen auf Design

    25.11.2019
    Good for a Girl

    02.12.2019
    Gendered public spaces and female-bodied users

    09.12.2019
    Welche Sprache spricht mein Körper